Digital Architect – kortárs művészet, avagy piros vagy kék pirula?

Restyánszki Attila
2019.06.06.
Manapság a kreatív ügynökségek célkeresztjében is a digitalizáció áll. Beszéljünk reklámról, filmről, közösségi médiáról, vagy webről, minden a számítógépen keresztül valósul meg. Az elmúlt két évtizedet gyökeresen megváltoztatta a digitális szemlélet, és nincsen ez másképp a kortárs művészetben sem.

Ügynökségi életemben – digital content architectként – az építés a fő feladatom: grafikák, weboldalak tervezése és felépítése, bitekből és pixelekből alkotni valami újat, izgalmasat.

Mit csinál a kreatív ember, amikor nem dolgozik?

Alkot. Bizonyos emberekben – magamat is ide sorolva – múlhatatlan vágy lakozik a dolgok megváltoztatására, újításra, vagy teljesen új valóságok létrehozására. Képzőművészként ez a törekvés a maximumra fokozható, itt nincsenek ügyfelek, megrendelők, elvárások. „Megélhetési művész” helyett „autonóm” alkotónak tartom magam. Sokan úgy gondolhatják, hogy ez evidens döntés, ám valójában nem kis dilemmáról van szó, mert logikus, hogy a L’art pour l’art hozzáállás életképtelen, és a művész is ember, vannak földhözragadt vágyai is, mint például az evés.

Vallom, hogy századunkban a művészeknek is részt kell vállalni a társadalom „kétkezi” munkavégzéséből is – persze nem feltétlenül széklábakat faragva.

Hogyan kerül a számítógép a szobrász-asztalra?

A számítógép megjelenésétől fogva izgatta a képzőművészetet, sokan használták, Nicolas Schöffertől Nam June Paikig. Én azonban nem médiumként használom ezt az eszközt. Nem is készítek speciális programot, amely különböző paraméterek alapján generálja a vizuális élményt, vagy tárgyat.

Elgondolásom a számítógép használati eszköz mivolta felől közelít. Manapság szinte minden képi és hang információ a digitalizált világ jobb-rosszabb szűrőjén át ér el minket (mobiltelefon, LCD TV, digitális fényképezőgép, stb.). Analóg észlelésünk felbomlott bitek és bájtok adatmátrixára. Célom az, hogy a művészetem is kövesse (természetesen a legmagasabb kvalitással) ezt a trendet. Hiszen a „ma” csak a mindenkori „mai” eszközökkel írható le hitelesen.

Piros vagy kék pirula? Mindkettő!

Szoborideámat, mely egy konkrét, valós, analóg világból indul, beviszem a számítógépbe (pl. digitális fotó formában). A digitalizált valóságot (itt már binárisan újrakódolódik a tér) a számítógép minimális elemekre bontja. Ilyen formán a „hagyományos” kép információinak – és a sallangoknak – döntő többségét elveszíti, ugyanakkor az a benyomásunk támad, mintha mi is a gép nyelvén (binárisan) olvasnánk ezt az új virtuális valóságot.

Ezt követően cizellálom a képet, vagyis kisebb-nagyobb módosításokat eszközlök a redukált formákon. A végső leképezés is emberi: klasszikus és modern anyagok felhasználásával (mint korábban is: bronz, réz, ólom, plexi, stb.) létrehozom a kép térbeli kivetülését, szoborba öntöm. A végső megjelenés tehát egy térbe digitalizált bináris pszeudó-valóság, napjaink két fontos alkotóeleme, az ember és a számítógép közös produktuma.

Megalkuvás nélkül

A legelső, 1998-as kiállításom óta a digitalizáció nemcsak az alkotói, hanem a befogadói oldalon is hatalmas változásokat hozott. Egy-egy közösségi médiában megosztott fotó egy szoborról nagyságrendekkel több emberhez jut el, mint ahányan valaha is betennék a lábukat egy képzőművészeti kiállításra. Ezért egy ideje arra törekszem, hogy az emberekhez úgy hozzam közelebb a művészetet, ahogyan azt a közösségi médiában is megszokták: az ember szinte belebotlik.

Ezt képviseli számomra a Stefánia III. Országos Kisplasztikai Tárlat, amelynek keretében az én egyik alkotásom is látható a Stefánia Palota – Honvéd Kulturális Központban 2019. június 16-ig. Az itt kiállított plasztikák a public art műfajába tartoznak, hiszen a rendezvényközpontba érkezők az esemény miatt jönnek, de egyúttal szobrászatot is kapnak.

Számomra ez a műfaj biztosítja, hogy szabadon, tartalmi kompromisszumok nélkül fejezhessem ki magam a műveimen keresztül, ugyanakkor ne csak a szűk szakmai közösséghez, hanem a nagyközönséghez is eljusson, amit csinálok.

Bejegyzés megosztása
Hasonló bejegyzések
Az Instagram mint videós platform? Összeszedtük a legfontosabb tudnivalókat az Instagram változásairól
Nagy változáson ment keresztül az utóbbi időben az egyik legnépszerűbb közösségi platform:…
Mit tehetünk a munkahelyi kiégés ellen?
Október 10. a lelki egészség világnapja, de mi az Armadillo-nál nemcsak ezen…
Elköteleződött rajongók és növekvő márkaismertség: ezt nyújtja a Spotify marketing!
A Spotify hazai piacán még nem túl nagy a reklámzaj, így azok…
NFT-re épülő ügyfél­programok
Bár az NFT-k körüli hype még javában tart, és a marketplacek rogyásig…